اگر شما در طی زمانی از روز، به ویژه صبح هنگام به طور مداوم احساس خستگی مفرطی می کنید، حاکی از آن است که رژیم غذایی شما اصلا مناسب نیست.
برای اینکه بتوانید به کاهش خستگی خود در طول روز کمک کنید و ساعات بیداری مفیدی را تجربه کنید، میبایست مواد مغذی خاصی را به وعده های اصلی و یا میان وعده های خود بیفزایید که در ادامه ی مطلب به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

 

با این خوراکی ها با خستگی بجنگید

 

آجیل

آجیل از جمله مواد غذایی مفید و مغذی است که علاوه بر آنکه یک میان وعده سالم محسوب می شود، برای حفظ سلامت پوست نیز بسیار موثر است. از سوی دیگر مصرف آجیل به عنوان یک میان وعده می تواند با احساس خستگی مبارزه کند.
آجیل منبع قابل توجهی از چربی های غیر اشباع است و با افزایش انرژی در طول روز منجر می شود. بادام، بادام زمینی، قندق و گردو سرشار از پروتئین هستند و به تنظیم انرژی آزاد شده توسط چربی ها و کربوهیدرات ها کمک می کنند. اسید آمینه های موجود در آجیل به افزایش سطح انتقال دهنده های عصبی کمک کرده و خود باعث افزایش خلق می شود.

دانه های کامل

دانه های کامل مانند جو، کوینولا، برنج قهوه ای و … از جمله بهترین منابع کربوهیدرات پیچیده هستند که بعد از مصرف در بدن به آهستگی ی سوزند و به حفظ سطح قند خون افراد کمک می کند. این دانه ها سرشار از فیبر هستن و احساس سیری و افزایش انرژی روزانه را در پی خواهند داشت.

لوبیا و عدس

یکی از علل احساس خستگی مداوم، کمبود آهن است. همانطور که آهن برای حمل اکسیژن به سراسر بدن از طریق گلبول های قرمز ضروری است، سطح پایین آن می تواند منجر به خستگی و اختلال در عملکرد ذهنی و فیزیکی شود. لوبیا و عدس از جمله مهم ترین منابع آهن هستند که گنجاندن آنها در رژیم غذایی به شدت توصیه می شود.

زغال اخته

کافیست یک فنجان از این میوه را مصرف کنید تا 14 درصد از میزان نیاز شما به فیبر و 25 درصد نیاز شما به ویتامین ث را تامین کند. زعال اخته سرشار از آنتی اکسیدان ها برای حفظ عملکرد مغز و افزایش سطح انرژی است. مصرف این میوه با بشقابی از غلات و ماست برای مبارزه با خستگی توصیه می شود.

اسفناج

اسفناج به جرات یکی از مفیدترین و پر خاصیت ترین سبزی هاست. استفاده ی روزانه ی آن به دلیل وجود منیزیم که ماده معدنی برای تولید مولکولی به نام آدنوزین تری فسفات است که در نهایت به انرژی تبدیل می شود، برای مبارزه با خستگی بسیار مفید است.

دانه های چیا

این دانه های کوچک می توانند تا حد زیادی در رفع خستگی قدرتمند عمل کنند. این دانه ها غنی از اسیدهای چرب امگا ۳، کربوهیدرات ها، پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان ها و در نهایت تقویت کننده انرژی هستند. دانه های چیا حاوی ویتامین ب و کلسیم برای جلوگیری از استرس هستند؛ عاملی که خستگی را چند برابر می کند.