گویا تابستان امسال گرمای بیشتری نسبت به گذشته دارد. اگرچه فناوری های خنک کننده نجات بخش انسان دراین روزهای داغ هستند اما مبحث تغذیه نیز در این روزهای جهنمی بسیار مهم و تاثیر گذار است. برخی مواد غذایی گرمای بدن را دوچندان می کنند که خود عاملی برای بیماری است! بیخوابی یکی از عوارض گرمای زیاد است.

نتیجه تحقیقات نشان می دهد افرادی که طی یک سال به طور پیوسته در معرض هوای گرم قرار دارند، دچار اختلال خواب نمی شوند، اما افراد ساکن در کشورهایی که فصول مختلف را با دماهای متفاوت تجربه می کنند درجه حرارت بدن آنها تغییر می کند و در نتیجه اختلال خواب می تواند بروز کند.

در زیر چند روش ساده برای بهبود خواب در روزهای گرم ذکر شده است:

کاهش میزان مصرف چای و قهوه
مصرف بیش از حد کافئین یکی از علل اصلی اختلالات خواب است. مصرف کافئین سه ساعت قبل از خواب موجب اختلال در تولید هورمون ملاتونین می شود. چای نیز عملکردی مانند قهوه دارد.

تغذیه صحیح برای رهایی از بی خوابی

تغذیه صحیح برای رهایی از بی خوابی

مصرف گیلاس و شیر
اگر یک لیوان چای بابونه آرامش بخش شما نیست، سعی کنید یک کاسه گیلاس مصرف کنید. وجود ملاتونین در گیلاس، به شکل گیری الگوی خواب کمک می کند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته دو قاشق غذاخوری آب گیلاس به اندازه قرص های حاوی ملاتونین موثر است. یک کاسه ماست یا یک لیوان شیر نیز موجب افزایش سطح ملاتونین با تریپتوفان اسید آمینه می شود.

پوشیدن لباس های پنبه ای
در هنگام خواب لباس های پنبه ای، نازک و سبک بپوشید. توجه داشته باشید لباس با جنس نایلون یا پارچه مصنوعی برای خوابیدن مناسب نیستند. پوشش بالش شما نیز نباید از نایلون یا مواد مصنوعی باشد و بهتر است جنس بالش شما نیز از پنبه باشد.

دوش آب گرم
دوش آب گرم به خواب بهتر کمک می کند. دوش آب سرد دمای بدن را به دلیل مقاومت در برابر آب سرد افزایش می دهد. گذاشتن دست ها و پاها در آب گرم نیز مفید است. اگر به دلیل تعریق زیاد از خواب بیدار می شوید، صورت، دست ها و پاهای خود را با پارچه مرطوب پاک کنید.

کیسه یخ
قرار دادن کیسه یخ بر روی گردن یا پیشانی و زیر شکم، به خنک شدن شما کمک می کند. شما می توانید با ریختن چند قاشق غذاخوری صابون در آب و یخ زدن آن کیسه یخ تهیه کنید. صابون موجب می شود تا یخ به مدت طولانی تری باقی بماند.