غذاهای کنسروی مزایا و معایبی دارند که باید پیش از مصرف با آنها آشنا شد. تن ماهی که از پر مصرفترین هاست، در کنار همه مزیت ها گاهی عوارضی هم دارد که نخوردن آن را واجب می کند.

مصرف تن ماهی برای سالمندان مبتلا به فشار خون مثل خوردن سم است. چون هم بسیار چرب و همچنین شور است. متخصصان تغذیه سالمندان را از خوردن تن ماهی، ماهی دودی و … منع می کنند!

همچنین سالمندان مبتلا به فشار خون از مصرف مواد غذایی پروتوئینی مثل سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، همبرگرها و سایر فرآورده های گوشتی به دلیل بالا بودن سدیم در آنها پرهیز کنند.

ماهی دودی یا کنسرو شده و تن ماهی سرشار از سدیم هستند و نباید توسط سالمندان مصرف شوند.

همچنین غذاهایی وجود دارند که بهتر است افراد میبتلا به فشار خون آنها را در حد اعتدال مصرف کنند. در لیست این غذاها مواردی چون؛ سس ها، سوپ ها، قرص های گوشت، کنسرو لوبیا و سایر غذاهای آماده، مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای و نوشابه های گازدار.

سالمندان مبتلا به فشار خون

سالمندان مبتلا به فشار خون

اما همه مواد غذایی برای سالمندان مضر نیستند و کارشناسان تغذیه لیستی از مواد غذایی مفید را هم تهیه کرده اند. مصرف ماهی تازه منجمد شده یا کنسرو شده بدون آب نمک، مفید است و می توان ماهی را با برگ بو، شوید، فلفل سس های خانگی بدون نمک و سایر سبزی ها معطر کرد. ماهی های حاوی اسیدهای چرب مفید از قبیل حلوا، قزل آلا و قباد چندین بار در هفته توصیه می شود.

میوه و سبزی ها که سدیم کمتری دارند باید فراوان مصرف شوند. مصرف آلو، انگور، هلو، انجیر، موز، گوجه فرنگی، کنجد، خرما، سیر، گلابی، مرکبات توصیه می شود.

به گفته کارشناسان؛ منابع منیزیم شامل جوانه گندم برشته، بادام زمینی، سیب زمینی، اسفناج، شیر، نان سبوسدار و مرغ است و منابع غذایی کلسیم شامل شیر و لبنیات و ماهی است.همچنین مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم، منیزیم و کلسیم در بهبود فشار خون بسیار مؤثر است و مصرف کم موادغذایی حاوی سدیم و چربی های اشباع موجب کاهش فشار خون می شود.