با افزایش محبوبیت غذاهای فست فودی و مواد غذایی پر انرژی روز به روز جمعیت کره زمین به سمت چاقی مفرط پیش میروند. از زمانی که تناسب اندام به شاخصی برای جوامع مبدل شده رژیم های غذایی و ورزش های مختلف مورد استقبال قرار گرفته است.

مصرف غذاهایی با انرژی بالا دلیل اصلی چاقی در افراد است اما آیا رژیم غذایی از لحاظ علمی امری مفید است و یا عوارضش بیشتر از سودآوری آن خواهند بود؟

رژیم غذایی برای لاغر شدن بیش از ورزش مورد استقبال افراد چاق خصوصا خانم ها قرار گرفته است. این امر به دلیل راحت تر بودن آن نسبت به ورزش های طاقت فرسا صورت پذیرفته است.

محروم کردن خود از غذاهایی که از خوردن آن ها لذت می بریم و ورزش کردن به عنوان نوعی مجازات، راه حل پایداری برای کاهش وزن در بلندمدت نیست. این روش ممکن است به چرخه ی سریع افزایش و کاهش وزن، باور به این که بدن بزرگ تر از اندازه ی واقعی آن است و همچنین نارضایتی از تصویر بدنی منجر شود.

این پیامدها منجر به مشکلات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب می شوند. همچنین فرد را در معرض خطر ابتلا به الگوهای اختلال در خوردن مانند امتناع از خوردن، پرخوری، تهوع عمدی، مصرف ملین و قطع مصرف تمام گروه های غذایی قرار می دهد.

غذا خوردن غیررژیمی

غذا خوردن غیررژیمی

رژیم های غذایی اغلب ناموفق هستند؛ بنابراین جنبش غیررژیمی بر اساس این واقعیت شکل گرفت که رژیم غذایی و محرومیت غذایی منجر به افزایش وزن، ذخیره ی چربی و تغییر شکل و اندازه ی بدن می شود.

سبک های غذا خوردن غیررژیمی مانند غذا خوردن شهودی و غذا خوردن آگاهانه نشان می دهند که هر فرد، طبق مکانیزم طبیعی خود به دریافت مواد مغذی خوب و داشتن وزن سالم اهمیت می دهد.

سبک غذا خوردن غیررژیمی فلسفه ی ذهن و بدن، اهمیت خود را بر سلامت و انرژی بدن قرار می دهد و یک ارتباط غیرمحدود با مواد غذایی را قوت می بخشد؛ این ارتباط، باعث کنترل وزن سالم و افزایش اعتماد به نفس می شود.

سبک های غذا خوردن غیررژیمی، تمرکز را از کنترل وزن به ارتقای سلامتی تغییر می دهند. این امر باعث پذیرفتن شکل بدن در مقایسه با جنبه ی نارضایتی از بدن در رژیم های محدودکننده می شود. پذیرش بدن باعث افزایش اعتماد به نفس، رضایت از تصویر بدنی و سلامت جسمی و روانی می شود.

این سبک های خوردن همچنین بر ورزش کردن تحت عنوان تحرک بدنی به منظور لذت بردن به جای تمرکز بر سوزاندن کالری استوار هستند. به جای تمرکز بر اثر ورزش در کاهش وزن باید آن را به عنوان روشی برای افزایش انرژی در نظر گرفت.