اسفناج یکی از خوشمزه ترین و البته پر خصیت ترین سبزیجاتیست که مصرف آن برای برای بدن بسیار مورد نیاز است. این سبزی خوشمزه به دلیل داشتن مواد معدنی موجود در این گیاه، مصرف آن موجب تصفیه و افزایش جریان خون و بازسازی انرژی در بدن انسان می شود.

 

 

خواص اسفناج

خواص اسفناج

با اسفناج و خواص آن آشنا شوید

همچنین گفتنی است که میزان آهن موجود در این خوراک بسیار بالاست. همانطور که میدانید آهن در بهبود عملکرد گلبول های قرمز خود نقس بسزایی را بازی می کند، ضمنا به انتقال سلول های اکسیژن در بدن، تولید انرژی و ترکیب DNA نیز کمک شایانی می نماید.

همچنین، اسفناج منبع غنی از ویتامین های K ،A ،C و فولیک اسید، منگنز، منیزیوم، آهن و ویتامین B2 است. ویتامین K برای سلامت استخوان ها بسیار لازم بوده و در هیچ گیاهی به اندازه اسفناج این ویتامین موجود نیست.

ضمنا اسفناج جز خوراکی های ک کالذی محسوب میشود. جالب است بدانید که در 100 گرم اسفناج تنها 23 کالری و 0 گرم چربی و 4 گرم کربوهیدرات وجود دارد.

تحقیقات علمی اسفناج نشان داده است که هرچه اسفناج پر رنگ تر و تیره تر باشد، مقدار زیادی کلروفیل و کاروتینوئیدهای مفید (بتاکاروتن، لوتین و زیگزانتین) بیشتر است.

این مواد شیمیایی خاصیت ضد التهاب و ضد سرطانی دارند و برای سلامت چشم و بهبود بینائی بسیار مفید هستند. همچنین از دژنراسیون ماکولا (شایع ترین علت کوری در افراد مسن) و آب مروارید پیشگیری می کند.

آهن هِم در محصولات حیوانی یافت می شود و خیلی خوب جذب بدن می گردد. آهن غیر هِم در گیاهان (همانند اسفناج) وجود دارد و جذب آهن آن توسط بدن کمی دشوارتر صورت می پذیرد.

به همین منظور گیاهخوارها یا زنان باردار باید میزان مصرف برگ های سبز همانند اسفناج را در رژیم غذایی خود افزایش دهند تا دچار کم خونی نشوند.
برای آنکه از اسفناج در رژیم غذایی خود استفاده کنید، می توانید غذاهای ساده ای به نام اسفناج کرده با پنیر فتا و یا بورانی اسفناج را در برنامه ی غذایی خود قرار دهید.