برای مبتلایان به بیماری دیابت و به طور کلی عموم مردم استفاده از نان جو رژیمی می تواند در کاهش قند خون بسیار موثر باشد. به همین سبب در این بخش به آموزش پخت نان جو رژیمی در منزل می پردازیم.

مواد لازم:

دو پیمانه جوی پرک
یک سوم پیمانه روغن زیتون
دو پیمانه آب گرم
25 گرم پودر مایه خمیر
چهار پیمانه آرد گندم
یک قاشق سوپ خوری عسل
صد گرم گردوی خرد شده
یک دوم پیمانه مغز تخمه ی آفتاب گردان
یک دوم پیمانه مغز تخمه کدو
مقدار بسیار کمی نمک

طرز تهیه:

در یک کاسه بزرگ آرد گندم، گردو و نمک را با هم مخلوط ‌کنید و در کاسه‌ای دیگر آب گرم را با پودر مایه ‌خمیر مخلوط‌ کنید و کنار بگذارید.

حالا مخلوط مایه ‌خمیر را با روغن‌ زیتون و عسل مخلوط کرده، آرد را اضافه کنید و با کمک دست مواد را با هم مخلوط‌ کنید. در این مرحله جو، به مواد اضافه کنید و به مخلوط کردن ادامه دهید تا خمیر نان حاصل شود. ظرف را با کیسه نایلونی و حوله بپوشانید و حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم به آن استراحت دهید تا حجم خمیر دو برابر شود.

مقداری از خمیر را بردارید و آن را گرد کنید. کمی آن را فشار دهید تا شبیه کلوچه شود. همه خمیر را به همین شکل درآورید، سپس نان‌ها را روی سینی فر که از قبل با کاغذ روغنی پوشانده‌اید، با فاصله از هم بچینید. یک حوله تمیز روی خمیرها بیندازید و دوباره به مدت 30 دقیقه به آنها استراحت دهید.

بعد از زمان ذکرشده، مغز تخمه ها را روی خمیرها بریزید و سینی را به مدت 15-10 دقیقه داخل فر قرار دهید تا نان ها آماده شوند.