معمولا به جز مسافرین کسی برای خوردن صبحانه به رستوران، فست فود یا کافه نمی رود. اینکه هر روز به نزدیکترین رستوران بروید، روی کاناپه رستورانی لم دهید و منتظر صبحانه ای سالم باشید، اصلا کار درستی نیست. در خانه می توانید سالم ترین صبحانه ها را برای خود تهیه کنید.

یک صبحانه سالم، صبحانه ای است که شامل مواد مغذی باشد که انرژی لازم را برای بدن فرد فراهم کرده و به او احساس سیری بدهد تا از پرخوری او در ادامه روز جلوگیری شود.

در ادامه، بهترین و سالمترین مواد غذایی برای وعده غذایی صبحانه آورده شده است. سعی کنید برنامه ای هفتگی برای خود تهیه کنید و صبحانه خود را بر طبق برنامه انتخاب کنید.

تخم مرغ: تخم مرغ صبحانه ای محبوب است که حاوی مواد مغذی و پروتئین های با کیفیت بالاست. برخی تصور می کنند که تخم مرغ به دلیل میزان کلسترولش ناسالم است اما تحقیقات نشان می دهد که کلسترول موجود در تخم مرغ تاثیری جزیی بر کلسترول بد (LDL) در خون می گذارد. یک مطالعه کوچک بر افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت نوع ۲ یا بیماری قلبی – عروقی بودند نشان داد که مصرف کامل تخم مرغ و کاهش مصرف کربوهیدرات به میزان قابل توجهی موجب بهبود سطوح کلسترول خون و کاهش اندازه دور کمر، وزن و چربی بدن می شود.

صبحانه سالم

صبحانه سالم

آجیل ها و کَره های مغزها: در صورتی که فردی محصولات حیوانی مصرف نکند، خوردن آجیل ها یکی دیگر از روش های مناسب برای دریافت پروتئین کافی است. آجیل ها همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها، منیزیم، پتاسیم و چربی های مفید برای قلب هستند.

قهوه: نوشیدن قهوه همراه با صبحانه به دلیل محتوای کافئینی آن محبوب است. قهوه به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها که به مبارزه با التهاب ها کمک می کند، مزایای دیگری نیز برای سلامت شما به ارمغان می آورد.

توت ها: انواع توت ها و میوه های شبیه به توت از جمله ذغال اخته، توت فرنگی، تمشک و تمشک سیاه گزینه ای عالی برای شروع صبح هستند. چرا که کالری و فیبر بالا داشته و حاوی انواع آنتی اکسیدان های مبارز با بیماری ها هستند.

ماست یونانی: ماست یونانی منبعی عالی برای پروتئین است که می توان به عنوان صبحانه صرف کرد. ماست یونانی غلیظ تر و خامه ای تر از ماست های معمول بوده و پروتئین بیشتری نیز دارد. همچنین غنی از کلسیم بوده و حاوی پروبیوتیک هایی است که به حفظ سلامت روده و سیستم ایمنی کمک می کند.

پنیر کوتاژ: پنیر کوتاژ یکی دیگر از نیروگاه های پروتئینی است. یک مطالعه نشان داد که این نوع پنیر می تواند گرسنگی را به همان اندازه تخم مرغ رفع کند. پنیر کوتاژ همچنین حاوی ویتامین B، ویتامین A و کلسیم است. می توان این پنیر را به تنهایی صرف کرد یا آن را با انواع دیگر مواد غذایی خوش طعم مانند فلفل، پیازچه یا میوه ها و آجیل ها ترکیب کرد.

موز: موز نیز یک افزودنی سریع و مناسب برای صبحانه های مغذی است و می تواند به عنوان میان وعده ای خوب بین صبحانه و نهار گرسنگی را برطرف کند. موز حاوی نشاسته پایدار است که بدن آن را هضم نمی کند و بدون تغییر از بدن عبور می کند و همین امر به سلامت گوارش کمک می کند.

به طور کلی توجه داشته باشید که برای صبحانه غذاهایی که حاوی مقدار زیادی مواد مغذی هستند انتخاب کنید تا به کاهش گرسنگی در طول روز و آغاز سوخت و ساز بدن کمک کند.